Premium

Získejte všechny články mimořádně
jen za 49 Kč/3 měsíce

Jablonné v Podještědí je, když se jede vlakem z Ústí do Teplic

Za tuhle moudrost by mě paní účitelka vykroužila do žákajdy sardel přes dva řádky a pohoršeně by podotkla: „teda Zdeňku, to bych opravdu ráda viděla, jak by na tebe vystartoval tvůj táta, učitel zeměpisu, kdybys mu tohle řekl!"

Vážená souško učitelko, tak za prvé: můj táta kolikrát bezvadně startoval i na mnohem inteligentnější moje průpovídky. A za druhé: Jablonné v Podještědí je na někdejší Ústecko-Teplické dráze – čili, jak z toho plyne, ta dráha vede okdud a kam? Ergo kladívko, laskavě se sama napřed naučte zeměpis.

Mimochodem, třeba takový Golčův Jeníkov leží na Rakouské severozápadní dráze, ačkoli toto velkoměsto nemá nic společného se severozápadem, natož s Rakouskem. A vidíte, taky žije.

Podstatné ovšem je, že jestli na naše zdejší žití tam odkudsi shora shlížejí vážení páni akcionáři Ústecko-Teplické dráhy, měli by být rádi, že nádraží v Jablonném i okolní trať jsou po stodvaceti letech tam kde jsou a vypadají tak jak vypadají. A vypadají náramně dobře. Což se naopak vůbec nedá říci o té „opravdové“ Ústecko-Teplické dráze z Ústí do Teplic a dál do Chomutova. Ta chudinka dostala za poslední století tak na frak, že by na ni páni akcionáři tam nahoře nejednu slzu uronili. A ať raději ani nevzpomínají na památný spis z roku 1859, jenž vznosně děl, že  „od dráhy železné v přepravu obecenstva všeho právě vstoupivší možno nádhernými sady ovocem přetékajícími jakož i nespočetnými stády dobytka všelikého z vlakův kol Chabařovic spěchajících se kochati“.  Z toho, jak to u Chabařovic vypadá dnes, mohla by pány akcionáře hlava dost rozbolet, a ještě by si ji při pádu s té shůry nepěkně otloukli.

Jaký to rozdíl oproti Jablonnému a jeho dráze! V roce 1900 jiný pamětní spis sice skromněji sděloval, že „od nádraží v Německém Gabelu, jež je největším na trati, vstupuje tato do líbezného kraje podještědského, který nesčetnými krásami přírodními oplývá, které však zároveň značnou překážkou trati byly, pročež nutno bylo vícero tunelů a velikých mostů vystavěti.“, ale - co by páni akcionáři shora v kraji podještědském zřeli dnes? Zřeli by ... no, vlastně úplně to samé, jak to je v tom stodvacet let starém spisu. Nádraží je největší pořád (akorát se tedy už dávno nejmenuje Deutsch Gabel), tunely a mosty jsou v plném počtu a v dobré kondici, a vlaků tu jezdí, jejda! Akorát už nejezdí do Teplic a už léta letoucí s nimi více nesupí oblíbené parní čtyřkoláky řady IVc.

Všechna čest a sláva, ale věřím, že páni akcionáři tam někde nahoře určitě rádi vidí na dráze přes Jablonné i něco trošku jiného. Věřím, že rádi vidí, jak ji místní lidé berou za svou.

Jak ji dokázali vždycky znovu zvednout z popela a špíny, ve kterých ji vyválely války i všelijaké slaboduché režimy.

Jak od ní dokázali vypráskat všelijaké papaláše, věrozvěsty, plánovače, slibovače, oblbovače, zlepšovatele a jiné darmožrouty.

Jak znovu a znovu naopak uměli ty správné úředníky na správných židlích přesvědčit, že tahle dráha zbytečná není a nebude.

Jak docílili toho, že tam, kde odjakživa i rychlíky jezdily padesátkou, jezdí dnes všechny vlaky tak rychle, že by z toho někdejším pánům projektantům pořádně zatrnulo.

Jak dokázali mnohá zapomenutá a nevábná nádraží znovu dostat na první stránky nejen obecních kronik, ale i celostátních zpráv, novin, ba i na stránky knížek.

Jak mnohá druhdy opomíjená nádraží vzali za svá, začali se o ně znovu starat a z kolikrát beznadějných trosek je strašlivou silou vůle vypiplali až k titulům nádraží nejkrásnějších a nejpohádkovějších. Podivuhodné to příběhy!

Ne, přes Jablonné v Podještědí nejezdily a sotva jezdit budou všelijaké euro-, inter-, super-, hyper- a já nevím jaké -vlaky. Nejdál jezdily rychlíky do Norimberka nebo aspoň Chebu či Zhořelce. Dnes tu nasednete do rychlíku jen do Ústí nebo do Liberce.

Kolejnice jsou ve stanici zvlněné tak, že vám v mysli vytane povědomý text „Boryš umí po lučinách“ a Kruppovy pražce v některých výhybkách mají více rzi než železa - ale pod střechou perónu je víc kytek než u zahradníka ve městě a v pokladně vám prodají lístek na vlak, i když nemáte platební kartu (anebo jste zapomněli heslo).

Nemají tu nástupiště dle směrnic UIC s výtahem a modrým zábradlím, ale od vlaku to máte deset kroků pod střechu verandy a dalších třicet kroků do města.

Nádražní budova má tisíce menších šrámů stodvacetiletého života, ale když si před sebou rozložíte její projektový výkres, hned si uvědomíte, že tisíce jiných nádražních budov podobnou kliku neměly a jejich šrámy byly mnohem hlubší, nezřídkakdy smrtelné.

Páni strojvedoucí tu dostali návěst „odjezd“ snad miliónkrát, ale uvést vlak do pohybu bez pozdravů a úsměvů s výpravčími – to prostě nešlo a nejde.

Zkrátka a dobře: jestli má někde být nádraží živé, jak zněl oblíbený refrén drážních markeťáků, tak to musí být tady.

----

Tak, souško učitelko. Když už jsem vás úplně zblbnul touhle melancholickou snůškou faktů, tak už prostě i vy musíte věřit, že Ústecko-teplická dráha vede přes Jablonné v Podještědí a tedy logicky Jablonné v Podještědí musí být někde mezi Ústím a Teplicemi.

A kdyby náhodou ne, stejně mi ta sardel v žákajdě stojí za to.                      

Hlasujte ve finále ankety Blogera roku

Autor: Zdeněk Šindlauer | neděle 13.9.2020 7:35 | karma článku: 22,95 | přečteno: 774x
  • Další články autora

Zdeněk Šindlauer

Zmizet „po tramvajácku“

Zmizet „po anglicku“ umí každý, ačkoli se to na žádné škole nikdy nevyučovalo. Dokonce, pokud vím, pro tuto činnost dodnes neexistuje žádná norma, směrnice či doporučení, což nutno považovat za zázrak.

23.4.2024 v 14:00 | Karma: 18,89 | Přečteno: 454x | Diskuse| Ostatní

Zdeněk Šindlauer

Může náčelník Veliký Nanuk klepat kosu?

Ne, nemůže, poněvadž náčelník je chytrý jako liška a na výpravu zmrzlým krajem se vybaví péřovou bundou, kulichem i pletenými rukavicemi a před cestou do sebe „U piráta“ kopne jednoho lomcováka.

21.1.2024 v 7:35 | Karma: 19,01 | Přečteno: 323x | Diskuse| Ostatní

Zdeněk Šindlauer

Kterak cestičko k domovu se vineš?

Inu, panu básníku Raisovi to bylo nanejvýš jasné: „cestička k domovu známě se vine“ a „vždycky bych si na ní zpíval.“ Jenže známě se vinoucích cestiček znám plno a popěvkům jsem se na nich taky občas oddával.

29.10.2023 v 7:35 | Karma: 18,94 | Přečteno: 303x | Diskuse| Ostatní

Zdeněk Šindlauer

Revoluce v dějinách lidstva: nalezen guláš starý 800 miliónů let

Jsem pyšný na to, že před desítkami miliónů lety můj praprapra ... pradědeček vynalezl slezení ze stromu pátraje, zda potrava rostoucí a běhající po zemi je chuťově a kaloricky bohatší než lišejník a hmyzáci na stromě.

15.10.2023 v 7:35 | Karma: 17,33 | Přečteno: 348x | Diskuse| Ostatní

Zdeněk Šindlauer

To je od vás, Hujere, ten Schengen?

No, Hujer, vy jste fakt ten poslední, kdo nám tady chyběl! Už tak germáni mají slušný hokej v tom, jestli se tohle pohraniční nádražíčko u Mosely jmenuje Perl, nebo Perl (Mosel) – a teď ještě vy do toho s tím Schengenem!

27.8.2023 v 7:35 | Karma: 23,46 | Přečteno: 660x | Diskuse| Ostatní
  • Nejčtenější

Atentát na Fica. Slovenského premiéra postřelili

15. května 2024  14:56,  aktualizováno  17:56

Slovenského premiéra Roberta Fica ve středu postřelili. K incidentu došlo v obci Handlová před...

Fico je po operaci při vědomí. Ministr vnitra mluví o občanské válce

15. května 2024  19:25,  aktualizováno  23:12

Slovenský premiér Robert Fico, který byl terčem atentátu, je po operaci při vědomí. S odkazem na...

Drahé a rezavé, řeší Ukrajinci zbraně z Česka. Ani nezaplatili, brání se firma

18. května 2024  12:02

Premium České zbrojařské firmy patří dlouhou dobu mezi klíčové dodavatele pro ukrajinskou armádu i tamní...

Fica čekají nejtěžší hodiny, od smrti ho dělily centimetry, řekl Pellegrini

16. května 2024  8:42,  aktualizováno  15:38

Zdravotní stav slovenského premiéra Roberta Fica je stabilizovaný, ale nadále vážný, řekl po...

Pozdrav z lůžka. Expert Antoš posílá po srážce s autem palec nahoru

13. května 2024  18:48,  aktualizováno  14.5 22:25

Hokejový expert České televize Milan Antoš, kterého v neděli na cestě z O2 areny srazilo auto, se...

Kolony brzdí provoz na D5 a D8 před hranicemi, důvodem jsou německé kontroly

21. května 2024

Na dálnicích D5 a D8 stojí před hraničními přechody do Německa dlouhé kolony především kamionů....

U Neapole bylo nejsilnější zemětřesení za posledních 40 let. Mělo 4,4 stupně

21. května 2024  6:16,  aktualizováno  6:29

Okolím jihoitalského města Neapol v pondělí večer otřáslo zemětřesení, podle agentury AFP...

Předčasné volby budou v Íránu na konci června. Lidé uctí památku zesnulého prezidenta

21. května 2024  6:22

Předčasné prezidentské volby v Íránu se uskuteční v pátek 28. června. Registrace zájemců o...

Poslanci mají znovu jednat o odpuštění penále z odvodů na zdravotní pojištění

21. května 2024  5:45

Na poslední řádné schůzi před evropskými volbami se scházejí poslanci. Nejtřaskavějším bodem z...

Vyhrajte super-prémiové pokračovací mléko BEBA SUPREMEpro 2
Vyhrajte super-prémiové pokračovací mléko BEBA SUPREMEpro 2

Rádi byste vyzkoušeli nejdokonalejší recepturu pokračovacího kojeneckého mléka BEBA? Zapojte se do soutěže a vyhrajte hned 2 balení mléčné výživy...

  • Počet článků 546
  • Celková karma 18,89
  • Průměrná čtenost 1386x
Jsem relativně zachovalý daňový poplatník, vybavený jednou manželkou, dvěma dítky, šesti křížky v baťochu na hřbetě, jakož i dvaceti nadnormativními centimetry a kilogramy; dlouholetý technik strojař; zvědavý čtenář; příležitostný pisálek a kreslíř pro radost; občasný tramp a osamocený tulák; předposlední cestující na trati Kamenický Šenov - Česká Lípa, milovník krajin všeho druhu, železnic, češtiny a srandy. O věcech veskrze železničních jsem vypotil asi tisíc obrázků, šest knížek a sbírku statí, třeba tady: http://www.zelpage.cz/?story=1&autor=7675

 

Seznam rubrik