Premium

Získejte všechny články mimořádně
jen za 49 Kč/3 měsíce

Měl jste pravdu, pane strojvůdče

„Když jede parní lokomotiva, tak má člověk stát v pozoru a vzdát jí čest! A ne ji fotografovat ...“ řekl mi kdysi jeden strojvůdce. Coby bažantík jsem se tomu shovívavě pousmál a o duševní velikosti onoho muže si myslel své.

Zase jednou jsem si to v sobotu štrádoval podle jedné staré dráhy, když mé oči rozpoznaly lavičku, můj mozek vyštěkl rozkaz, mé nožstvo k lavičce poslušně nakročilo a má zadnice k ní ve finále bezohledně přitisknula džíny. Třeba pojede nějaký vlak.

Nějak nejel. Místo něj u mne stanul chlápek, s nímž jsme mohli sdílet zhruba tentýž počet letokruhů.

Pozdravil a optal se: „Fotografujete?“

„Ne. Jen sedím,“ pravil jsem pravdivě, byť nějakou fotografickou techniku bych u sebe jistě našel.

„To já jo. Pojede parní lokomotiva,“ řekl a rozbaloval fotografické nádobíčko, za které bych dal tak čtyři moje platy. Tedy - pokud by mne napřed zabili.

„Nebudu Vám překážet, když si tadyhle stoupnu?“ špitl nesměle.

„Ó nikolivěk,“ mávl jsem velkoryse rukou, „místa je tu přeci plno.“

Asi desetkrát na obrázkotvorné vymoženosti cosi zkontroloval a stanuli jsme v čekání.

Parní lokomotiva zahoukala odněkud od lesa. Hned nato za námi pod stádem pneumatik zasténal cestní štěrk a zadusala mnohohlavá fotografická smečka. Čím víc se parní lokomotiva blížila, tím neurvaleji se šotoušové rozprchli všude kolem nás, vzájemně si překážejíce. Sílící parní cval upadl v nerovný boj s praskáním větví, nervózním neandrtálským řevem a nemilosrdnými dávkami fotografických spouští. Duševně jsem se vřavě vysmekl, nenápadným pokývnutím pozdravil topiče v budce letícího oře a on se shovívavě pousmál. Svist rychlíkových vozů se smísil s rykem a dusotem neandrtálců, s boucháním dveří a škytáním startérů gumokolů kdesi za mými zády. Za deset vteřin bylo po všem, jen kolej za pešuňkem dodržovala zákony fyziky a dokud jí síly stačily, poctivě přenášela vzdalující se zvuk valení ocelových kol.

Něco tady nehrálo.

„Fotil jste vlastně?“ optal jsem se nového známého.

„Ne,“ odvětil rozpačitě, „já chtěl fotit parní vlak a ne řvoucí tlupu v oranžových vestách.“ Mírně povznesen nad věcí balil fotografické nádobíčko, za které bych dal tak čtyři moje platy. Tedy - pokud by mne napřed zabili.

"Ale jelo to hezky, že?" řekl. Pracně přetáhl popruh brašny s vercajkem přes šedivě prořídlou hlavu a dodal: „Když jede parní lokomotiva, tak má člověk stát v pozoru a vzdát jí čest! A ne ji fotografovat. Řekl mi to kdysi jeden strojvůdce. Tak se mějte dobře.“

Duševní velikost je veličina dost relativní.  

Nicméně, měl jste pravdu, pane strojvůdče. Jenom jsme nestáli v pozoru a já při kreslení dokonce nespolečensky  seděl.         

Nominujte autora do ankety Bloger roku

Autor: Zdeněk Šindlauer | neděle 14.4.2019 7:35 | karma článku: 30,48 | přečteno: 1646x
  • Další články autora

Zdeněk Šindlauer

Zmizet „po tramvajácku“

Zmizet „po anglicku“ umí každý, ačkoli se to na žádné škole nikdy nevyučovalo. Dokonce, pokud vím, pro tuto činnost dodnes neexistuje žádná norma, směrnice či doporučení, což nutno považovat za zázrak.

23.4.2024 v 14:00 | Karma: 18,89 | Přečteno: 448x | Diskuse| Ostatní

Zdeněk Šindlauer

Může náčelník Veliký Nanuk klepat kosu?

Ne, nemůže, poněvadž náčelník je chytrý jako liška a na výpravu zmrzlým krajem se vybaví péřovou bundou, kulichem i pletenými rukavicemi a před cestou do sebe „U piráta“ kopne jednoho lomcováka.

21.1.2024 v 7:35 | Karma: 19,01 | Přečteno: 320x | Diskuse| Ostatní

Zdeněk Šindlauer

Kterak cestičko k domovu se vineš?

Inu, panu básníku Raisovi to bylo nanejvýš jasné: „cestička k domovu známě se vine“ a „vždycky bych si na ní zpíval.“ Jenže známě se vinoucích cestiček znám plno a popěvkům jsem se na nich taky občas oddával.

29.10.2023 v 7:35 | Karma: 18,94 | Přečteno: 299x | Diskuse| Ostatní

Zdeněk Šindlauer

Revoluce v dějinách lidstva: nalezen guláš starý 800 miliónů let

Jsem pyšný na to, že před desítkami miliónů lety můj praprapra ... pradědeček vynalezl slezení ze stromu pátraje, zda potrava rostoucí a běhající po zemi je chuťově a kaloricky bohatší než lišejník a hmyzáci na stromě.

15.10.2023 v 7:35 | Karma: 17,33 | Přečteno: 347x | Diskuse| Ostatní

Zdeněk Šindlauer

To je od vás, Hujere, ten Schengen?

No, Hujer, vy jste fakt ten poslední, kdo nám tady chyběl! Už tak germáni mají slušný hokej v tom, jestli se tohle pohraniční nádražíčko u Mosely jmenuje Perl, nebo Perl (Mosel) – a teď ještě vy do toho s tím Schengenem!

27.8.2023 v 7:35 | Karma: 23,46 | Přečteno: 660x | Diskuse| Ostatní
  • Nejčtenější

Nahá umělkyně za zvuků techna házela před dětmi hlínou. Už to řeší policie

3. května 2024  10:10,  aktualizováno  13:43

Policie prošetřuje vystoupení, ke kterému došlo na Akademii výtvarných umění (AVU). Umělkyně a...

Stovky amerických obrněnců se v řádu dnů nepozorovaně přemístily do Česka

2. května 2024  17:21

Několik set vozidel americké armády včetně obrněnců Bradley nebo transportérů M113 se objevilo ve...

Německo je otřeseno. Přišel brutální útok na politika, pak následoval další

4. května 2024  17:40,  aktualizováno  21:09

Na lídra kandidátky německé sociální demokracie (SPD) v Sasku do evropských voleb Matthiase Eckeho...

Vyváděla strašné věci. Zahradil označil Jourovou za nejhorší z eurokomisařů

4. května 2024

Premium Když Česko vstoupilo 1. května do Evropské unie, byl tam matador ODS Jan Zahradil kooptován...

Auto vyjelo z vozovky a srazilo tři lidi. Žena zemřela, dvě vnučky jsou zraněné

2. května 2024  16:40,  aktualizováno  3.5 12:38

Osobní auto srazilo dnes odpoledne v Čáslavicích na Třebíčsku ženu a dvě děti. Žena srážku...

Na Strakonické havaroval autobus s autem. Jsou zranění, řidič osobního vozu ujel

6. května 2024  8:50,  aktualizováno  10:35

V pondělí dopoledne omezila provoz na Strakonické ulici v pražské Velké Chuchli havárie osobního...

Na život s hadičkou jsem si zvykl, říká Martin trpící plicní hypertenzí

6. května 2024  10:35

Martin Pláteník byl jako dítě nadějný sportovec, hrál hokej i tenis. Ale jen do chvíle, než se...

Odvolací soud potvrdil osvobození učitelky, která popírala válečné zločiny

6. května 2024  10:18,  aktualizováno  10:31

Pražská učitelka Martina Bednářová, která čelila obžalobě z popírání ruských válečných zločinů na...

Izrael chystá úder, evakuuje Rafáh. Hamás odmítá příměří, uvedl ministr

6. května 2024  6:50,  aktualizováno  10:22

Izraelská armáda v pondělí ráno zahájila evakuaci části Rafáhu na jihu Pásma Gazy před dlouho...

  • Počet článků 546
  • Celková karma 18,89
  • Průměrná čtenost 1384x
Jsem relativně zachovalý daňový poplatník, vybavený jednou manželkou, dvěma dítky, šesti křížky v baťochu na hřbetě, jakož i dvaceti nadnormativními centimetry a kilogramy; dlouholetý technik strojař; zvědavý čtenář; příležitostný pisálek a kreslíř pro radost; občasný tramp a osamocený tulák; předposlední cestující na trati Kamenický Šenov - Česká Lípa, milovník krajin všeho druhu, železnic, češtiny a srandy. O věcech veskrze železničních jsem vypotil asi tisíc obrázků, šest knížek a sbírku statí, třeba tady: http://www.zelpage.cz/?story=1&autor=7675

 

Seznam rubrik