Kolo a já: Kde je moje hajtra?
A že to byla NĚJAKÁ hajtra! Však mi ji všichni kluci záviděli a všechny holky se za mnou otáčely. I jeden uniformovaný zelený mužík, soukaje se z esenbáckého žigulíka, pravil: "Tak tohle jsem ještě neviděl!"
Lidičky, to byla hajtra! Když jsem se na ní vyšvihl, svalnaté pružiny pod jejím sedlem se rozvlnily jako vytrénované tricepsy. V dlaních jsem pevně stiskl její ocelové opratě, které jako by chviličku předtím vymodeloval Alfons Mucha. Stačilo ji pravou nohou neznatelně pobídnout a bez váhání vyrazila vpřed.
A prohánět se na ní – to nebylo jen tak. To se panečku muselo umět. Jezdec, neznající všechny její vrtochy, ten neměl moc pěkné svezení.
Když se zabrzdilo přední brzdou, čelist se ráfku občas nepustila a nepřipravený jezdec udělal kotrmelec. Zadní brzda občas, zejména při vjezdu do křižovatky z vedlejší ulice, nebrzdila. Zadní baťova pneumatika se musela po každých třech kilometrech dopumpovávat. Přední světlomet na placatou baterii svítil jen, když se jelo po dlažkách z kopce. Dynamo přídavného světla z favorita občas zákeřně vpadlo do drátů předního kola a nepřipravený jezdec udělal přemet. Při zatáčení doprava občas vypadlo zadní kolo a nepřipravený jezdec u obrubníku chytal zajíce. Přední kolo z favorita bylo o deset čísel větší než zadní, a při jízdě do kopce nepřipravený jezdec udělal leh na záda. Při spurtu se občas urvala šlapka a nepřipravený jezdec jednak pocítil tuhost rámu, druhak o hudebce po nějaký čas mohl se spolužačkami zpívat sopránový part. Řetěz bezvadně fungoval na jakýkoliv maminčin stolní olej, bez povelu zakousl jakoukoli nohavici a nepřipravený jezdec udělal skrčku přes rám vpravo.
Moje hajtra uměla všechno. Několikrát projela Ploučnicí. Jen málo stromů na Českolipsku zůstalo ušetřeno jejího předního kola. Přejela ji vétřieska. Spadla ze skály. Prorazila několik plotů. Přežila tři povodně ve sklepě. Ale jak jsem přestal být klukem, tak se nějak ztratila.
Jeden kamarád má krámek s cyklopotřebami. Samé helmy, trenčkoty, značkové láhve, přehazovačky za pět tisíc a jiné blbosti. „Prosímtě ...“ řekl jsem mu jednou, „takhle nějakou pořádnou hajtru, kdybys měl! To by bylo něco!“
Spiklenecky mrkl a povídá: „Pojď vole, něco ti ukážu! V sobotu jsem to položil u parlamentu.“ Na konci sklepa otevřel devatero dveří a devatero zámků - a o zeď opřena, přebývala tam překrásná, otřískaná, rezavá, vočesaná a trochu ohnutá, příšerná hajtra. Tedy - jeho hajtra.
„Až jednou s těma pitomostma tam na krámě skončím,“ pravil důležitě, drbaje patnácticentimetrovou jizvu na předloktí, „tak tohle bude jediný, co po tom všem zbude. To radši umřu, než bych o to měl přijít.“
"Tývado - zatáčka u parlamentu na Dubický!" zasnil jsem se, hladě dávno vysloužilou jizvu na bradě. A oba dva jsme v tam ve sklepě najednou stáli o nějakých čtyřicet let mladší a krásnější. A což teprve, kdybych i já měl MOJI HAJTRU ...
Zdeněk Šindlauer
Zmizet „po tramvajácku“
Zmizet „po anglicku“ umí každý, ačkoli se to na žádné škole nikdy nevyučovalo. Dokonce, pokud vím, pro tuto činnost dodnes neexistuje žádná norma, směrnice či doporučení, což nutno považovat za zázrak.
Zdeněk Šindlauer
Může náčelník Veliký Nanuk klepat kosu?
Ne, nemůže, poněvadž náčelník je chytrý jako liška a na výpravu zmrzlým krajem se vybaví péřovou bundou, kulichem i pletenými rukavicemi a před cestou do sebe „U piráta“ kopne jednoho lomcováka.
Zdeněk Šindlauer
Kterak cestičko k domovu se vineš?
Inu, panu básníku Raisovi to bylo nanejvýš jasné: „cestička k domovu známě se vine“ a „vždycky bych si na ní zpíval.“ Jenže známě se vinoucích cestiček znám plno a popěvkům jsem se na nich taky občas oddával.
Zdeněk Šindlauer
Revoluce v dějinách lidstva: nalezen guláš starý 800 miliónů let
Jsem pyšný na to, že před desítkami miliónů lety můj praprapra ... pradědeček vynalezl slezení ze stromu pátraje, zda potrava rostoucí a běhající po zemi je chuťově a kaloricky bohatší než lišejník a hmyzáci na stromě.
Zdeněk Šindlauer
To je od vás, Hujere, ten Schengen?
No, Hujer, vy jste fakt ten poslední, kdo nám tady chyběl! Už tak germáni mají slušný hokej v tom, jestli se tohle pohraniční nádražíčko u Mosely jmenuje Perl, nebo Perl (Mosel) – a teď ještě vy do toho s tím Schengenem!
Další články autora |
Přes Česko přešly bouřky s krupobitím. Dálnici D1 pokrylo bahno a větve
Do Česka přišly přívalové deště, na některých místech padaly i kroupy. Hasiči hlásili desítky...
Pozdrav z lůžka. Expert Antoš posílá po srážce s autem palec nahoru
Hokejový expert České televize Milan Antoš, kterého v neděli na cestě z O2 areny srazilo auto, se...
Novotný je na vyhazov z ODS. Výroky o Slováčkové překročil hranici, řekl Benda
Starosta Řeporyjí Pavel Novotný překročil hranice, které by se překračovat neměly, kritizoval v...
Aktivisté žádají konec pedagožky Univerzity Karlovy a přednášky o „genocidě v Gaze“
Karlova univerzita by měla přehodnotit zaměstnávání osob jako je doktorka Irena Kalhousová, uvádí...
Důchod daleko, ale práci nedostanou. Nezaměstnaných šedesátníků přibývá
Premium Lidé kolem šedesátky při hledání zaměstnání narážejí na zeď. Zaměstnavatelé o ně nestojí, preferují...
ANALÝZA: Smutný Den nezávislosti Izraele. Ve válce, opuštěn a rozhlodáván zevnitř
Premium Od spolupracovnice MF DNES v Izraeli „Měli bychom to oslavit. Určitě půjdu na hřbitov s kyticí květin a každému padlému dám na hrob...
Česká stopa zatčených oligarchů vede nejspíš k luxusním bytům v Praze
Premium Ukrajina by mohla poprvé usilovat o zablokování nemovitostí, které její občan vlastní v Praze. Jak...
„Podívejte, vychází Země!“ Fotografie z Apolla 8 změnila lidstvu pohled na svět
Seriál Země jako nádherné a životem překypující umělecké dílo uprostřed nicoty. Přesně tak zachytili naši...
Kočka, Rittig a další. Projekt mapuje, kdo ukrývá peníze v dubajských bytech
Mezinárodní investigativní projekt Dubai Unlocked zmapoval, jak se dubajské nemovitosti staly...
- Počet článků 546
- Celková karma 18,89
- Průměrná čtenost 1384x