Diskuse
Quo vaditis, nádražáci?
Děkujeme za pochopení.
J81a56n33a 93V46í18š55o43v57á
Dětství jsem prožila v České Třebové, městě ajznboňáků. Zažila jsem ještě i parní lokomotivy a z Milerova mostu jsme chodili plivat do jejich komínů. Elektrifikace vše změnila, jen ta nostalgie a vzpomínky na volání prodavačů na perónech :"Teplé párky, studené pivo, zmrzlina!" zůstaly.
T54o15m22á81š 66V57o41d16v96á26ř77k21a
Zdenku, tak nějak jste mně hodil nějakých 40 let nazpátek, kdy jsme jezdili na víkendové čundry do Oder přes malá nádraží, kde vždycky byl aspoň jeden ajznboňák, ona malá krásná nádraží, na větších měli aspoň zaplivanej bufet s pívem a smažákem za 6,50 Kčs....
Ach jo....
A karma.
Z68d49e86n29ě44k 76Š40i35n42d91l77a74u71e49r
Dneska bych už asi ten smažák radši nedal, ale je zřejmé, že jsme v mládí vydrželi opravdu hodně ... Děkuji!
P56e17t96r 26S41k84á74c37e61l
Ještě jsem opomenul uvést - když za I.republiky vedení státu naříkalo, že dráhy jsou ztrátové, pan Baťa jim vzkázal, dal návrh: "Dejte mi dráhy na jeden rok do pronájmu, já je učiním ziskovými a vrátím vám je". Tak pokud by na tohle vláda přistoupila, přiznala by vlastně svoji neschopnost řídit stát. Proč ale tak neučinili? Dodnes bychom na tom se železnicí byli líp než okolní státy. Pan Baťa by to dokázal.
Z90d18e92n85ě30k 21Š22i54n36d33l43a23u16e45r
Faktem je, že Baťa měl velkorysé železniční plány a vícekrát žádal nejen o převzetí částečného či úplného (osobního) provozu. Ovšem financování železničního provozu a financování železničního podniku byly a jsou dost rozdílné věci. Státní organizace ČSD mimo provoz musela zajišťovat třeba stavbu drah (na což si musela půjčit v řádech stovek milionů korun) a splácet renty drahám zestátněným ještě za Rakouska (desítky milionů korun ročně) a nést řadu dalších služeb a tím nákladů. Kromě toho se (nejen) ve třicátých letech dráhy považovaly za strategický objekt a jako takové kompletně by sotva byly pronajmuty soukromníkovi k provozování dopravy.
P73e11t41r 25S17k24á62c36e47l
Železnice je zrcadlem "moderní" doby. Doby, kdy nedokážeme ani udržovat řádně tratě, některé rušíme a budovat nové neumíme, jako naši předkové. Hlavně tam, kde jsou přetížené. Před 160 lety tohle dokázali. Jeden politik mi tento stav vysvětlil tak, že tehdy vedení říše nemělo až tolik rozpracovaných akcí kolik je jich dnes. A lidi byli nadšeni pro vlaky a koleje, po kterých jezdili.
Z19d26e11n34ě19k 79Š83i92n46d40l87a95u20e50r
je to sice trochu od tematu, ale vězte, že před 160ti lety, přesněji řečeno mezi lety 1855 a 1875 nevyprojektoval ani nepostavil rakouský stát žádnou veřejnou dráhu, protože k tomu neměl ani finance, ani potřebnou legistlativu. Stavební boom nastal až okolo roku 1863 a výhradně soukromé společnosti tehdy stavěly dráhy z konkurenčních, nikoli kapacitních důvodů. Prostí lidé většinou byli k vlakům lhostejní, poněvadž jízdné i v nejnižší třídě bylo velice drahé
V89l19a24d30i46m51í50r 38Š36ť49a71s32t25n98ý
Trati, kde nejsou nádraží ani nádražáci, ale jezdí po nich alespoň vlaky, jsou ještě tou lepší variantou. Tato trať se nedožila ani toho: http://vladimirstastny.blog.idnes.cz/blog.aspx?c=434549
Z68d66e22n97ě63k 70Š83i69n28d85l13a73u51e40r
Takových je víc - ostatně na naší straně Krušných hor jsme ještě (zatím) nedopadli tak špatně
I80v89a60n 62M85a64r83e33k
Mám v archívu velmi smutná fota, když před dvěma léty o 18. hod výpravčí/dozorce přepravy ukončil službu, uzamkl dopravní kancelář, odevzdal klíče vlakvedoucímu os. vlaku, který měl za úkol přepravit je do koncové stanice, potřásli si rukami.
Os vlak odjel , bývalý výpravčí/dozorce přepravy nasedl na svůj bicykl a odjel domů. Tím pro něj i jeho kolegy desítky let dlouhá práce u kolejí v této stanici a vlastně i v ostatních navždy skončila .
P78a27v88l42a 49K66o29l89á38ř27o72v98á
Také se mi stýská po atmosféře těch malých nádraží, ne že bych chtěla úplně zastavit pokrok, ale nádraží bez nádražáků je jako.... a jo vlastně, dnes už jsou přece dávno mlýny bez vody. Staré časy patří nenávratně do muzea.
Škoda.
Díky za milou vzpomínku.
Z20d41e53n30ě32k 69Š65i57n62d74l28a81u77e73r
a čím jsme starší, tím větší a bohatší je to muzeum v hlavě, byť na mnohé exponáty jaksi zapomeneme
R12a79d67k33a 26K19i66e16l27b64e39r15g23e91r31o24v63á
je mi všeho líto... chybí mi malá nádraží s muškáty, z dobrých zdrojů vím, že obetonování výhledů po trati se neděje kvůli EU ,ale kvůli -dát spřáteleným firmám betonu vyděla a , vše se odlidšťuje... A málo platné, i když výpravčí a přednosta stanice možná budil pozornost jako policajt., i jako u těch místních policajtů..věci měly svůj nezaměnitelný ráz, pořádek...dneska nikdo nic neví, nikdo není, prázdno, nikdo...nikdo nic nezakáže... a to zakazování na kolejích a nádražích byla buzerace typu - ovineme vás jako miminka do bezpečí... to nikdy nebylo samoúčelné...
Z76d52e85n85ě48k 45Š40i39n26d98l36a70u14e98r
Znám stoprocentní léčbu na podobná smutnění: nádraží Rynoltice
I16v64a75n 64M49a32r14e10k
Dobré po ránu p.Šindlauere. K nám též přišel "pokrok" zvaný ve slangu "dálkovina" , stanice i staničky osiřely. Na dveřích a oknech se objevily mříže, wecka jsou spolehlivě uzamčená a tak cestující postává na peroně ve větru, dešti, zanedlouho i v mrazu a chumelenici čekajíc na svůj zpožděný vlak. Tomu se říká služba cestující veřejnosti. Nakonec , jaký to má výsledek? Poloprázdné , či zcela prázdné soupravy ,nakonec možná je to i úmyslem ?
Nejvíc mě pobavil článek v tomto týdnu, kde nám oznámili , že zpustlé nádražní budovy (jako třeba Břeclav) projdou rekonstrukcí , budou v nich kanceláře pro úředníky (ano, těch není nikdy dost)
Z63d42e13n24ě88k 89Š26i55n72d35l47a20u51e38r
no jo, s nevyužitou velkou nádražní budovou lze zřejmě dělat jen tyto věci:
a) ponechat ji osudu, tzn. nechat vybydlet a spadnout
b) prodat ji soukromníkovi, který obvykle přejde k bodu a)
c) symbolicky ji prodat nějakému spolku, a tím dočasně zamezit ad b) a a)
d) prodat ji eráru, který tam nastěhuje úřad
která z těchto cest je pro budovu nejlepší?
- Počet článků 545
- Celková karma 18,58
- Průměrná čtenost 1387x