Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.
DKK

Děkanka Katedry Kroupologické

29. 1. 2012 23:44
Opravdu poklad. Ten slabikar neni z me ery, ale clanek

mne pobavil, stejne tak diskuse. Ja mam doma par starsich knih z ery nasich maticek a babicek. V jedne jsem nasla tuto perlu, naskenovala jsem to. Jednou jsem ji uz pouzila. Abych nemusela prepisovat, zde nahled, kniha se jmenuje  Pohádky a povídky pro malé čtenáře - vydalo  SPN, 1964

http://i44.tinypic.com/2qm260y.jpg

..

:-)

0 0
možnosti
DM

Aretta

11. 2. 2012 18:18
Re: Opravdu poklad. Ten slabikar neni z me ery, ale clanek

To je teda brutální...:-)

0 0
možnosti
LB

julie k.

29. 1. 2012 7:29
Záleží na úhlu pohledu...

Řešíte estetickou, obsahovou a vzdělávací úroveň slabikáře, nebo dobu? Porovnejte tedy vydání z r. 1973 s dnešním, jehož autorem je básník Jiří Žáček.  Prvňáček Věra roku 1973 mohla běžet  po pěšině mezi poli, ale hrozilo jí reálné nebezpečí, že cestou potká cizí vojáky, o nichž jí doma řeknou, že to jsou okupanti, a ve škole jí budou tvrdit, že to byla bratrská pomoc. Věra odmala bude vědět, že to, co se říká doma, se neříká ve škole, že lhát je přirozené jako dýchat. Má také jistotu, že až bude ZDŠ opouštět, o jejím osudu nebudou rozhodovat její schopnosti, ale politická angažovanost rodičů a v osobní charakteristice, která se přikládala k žádosti o studium, bude stěžejní informací, jestli  byl otec vyloučen z KSČ. Věra také ví, že když nevstoupí do Pionýra a později do SSM, moc šancí v životě mít nebude. Ještě neví,  že si nepřečte spoustu knížek, neuvidí filmy nebo pohádky autorů, kteří byli zakázáni... a že žije v jedné z nejhnusnější dob, které se říkalo normalizace.

2 0
možnosti
MM

captain cook

29. 1. 2012 7:41
Re: Záleží na úhlu pohledu...

trefa ovnou do cerneho!

Jenze o tom se ve slabikarich z r. 1973 samozrejme psat nesmelo a muselo se predstirat, ze vsechno je vporadku.

0 0
možnosti
MK

Miska Kvakin

29. 1. 2012 2:22
Bezva

R^R^

to v tý kurzívě je děsivý, ale asi realistický! Kam jenom honem zdrhnout 8-o?

1 0
možnosti
PJ

PájaZítra

28. 1. 2012 19:21
z roku 1973?

takovej červenej? ten jsem určitě měl, já do 1. třídy nastupoval v 1974...

0 0
možnosti
LPB3

Lumpííí po banánu 3

28. 1. 2012 20:38
Re: z roku 1973?

pamatuji takový béžovobílý, ale nevím ,jestli si to nepletu s bráchovým ... ten nastupoval o desel let dřív

0 0
možnosti
H

hafusak2

28. 1. 2012 18:50
Moje bývalá spolužačka našla svůj Slabikář

z 50-tých let, tak jsme si v něm listovali a na jeho úplném závěru byla fotka presidenta a nad ní nadpis: "To je náš pan president, soudruh Antonín Zápotocký". To mne dost zaujalo, protože kdyby tam bylo jen jedno označení: pan/soudruh, tak by to znělo docela normálně /vzhledem k té době/. Ale že tam byla použita obě označení, to dnes působí dost divně.

Mám ještě někdo v bedně na půdě Slabikář a čítanku mého dědečka z r. 1903. Ten ale začíná celostránkovou podobiznou císaře a končí celým textem R-U hymny.

0 0
možnosti

jarinka

28. 1. 2012 20:35
Re: Moje bývalá spolužačka našla svůj Slabikář

Slabikář z roku 1956, strana 99:  Fotka prezidenta, pod ní článek:

Co si děti povídaly. Jan: To je náš president pan Antonín Zápotocký...  Alenka: Byl dělníkem jako můj táta...  Véna: Má rád lidi, kteří pracují. Chce, aby se jim dobře dařilo.

1 0
možnosti
PZ

PeTaX

28. 1. 2012 13:58
No, asi tak

R^

0 0
možnosti
IH

ivahut

28. 1. 2012 11:29
Souhlas, bohužel - a karma!!!

Taky děkuju Bohu, že všichni z naší rodiny už ukončili vzdělání...

1 0
možnosti
AJ

astrudina

28. 1. 2012 10:17
já mám svůj Slabikář i takový sešit s prvními

písmeny: ANičko stůj, auto houká, na něm v pytlích bílá mouka. Auto mouku rozváží k dalekému nádraží....anebo: Letadlo letí nad řekou, před sebou cestu dalekou....

0 0
možnosti
HP

Fordána

28. 1. 2012 12:17
Re: já mám svůj Slabikář i takový sešit s prvními

Ovečky pasou se samy, jehňátko drží se mámy...

1 0
možnosti
Z

Zygota

28. 1. 2012 10:02
Hezké - ale smutné

Je to přesně tak, učím. Máte pravdu, pěšina a klasy, tam bychom mohli narazit. 8-o

Nedávno jsem počítala na střední škole s žáky maturitního oboru příklad: "Čísla udávají počet otelení krav" - a následovala čísla jako 5, 6, 5, 7, 4, 4, 5,....atd. Příklad byl uveden v učebnici u kapitoly statistika.

Nejdříve se zvedlo několik rukou, musela jsem vysvětlit, co znamená slovo "otelení". Poté se mě jeden žáček ptal, jak může kráva porodit 5 telet zárověň,...

Vyrázíme li do přírody, jako biolog trpím ještě víc.;-( Za chvíli je bolí nožičky, z rostlin by možná poznali tak marihuanu, nějaký vlčí mák, čekanka, přeslička,... to je problém.

No a kdo za to může? Ta děcka to asi nebudou!!!

9 0
možnosti
JH

hurkajan

28. 1. 2012 22:58
Re: Hezké - ale smutné

zeby?...kokes...mikes...klaus nebo boze dobeš?;-Dale za to budou vedet kolik dluzi az skoly skonci...naveky

0 0
možnosti

jarinka

28. 1. 2012 9:32
Mám před sebou

dva slabikáře, vydané v letech 1956 a 1983. Ten první se mi líbí více, je přehlednější a má hezčí obrázky.

 

Strana 56, písmena ž Ž:   "U školy je živo a veselo. Žáci sázejí malé lípy. Karel ryje rýčem. Růža, Pavel a Vítek sázejí. Malá Hana zalévá."

Straba 68, písmena ř Ř:   "Jiří a Milka pečují o záhon. Milka kypří hlínu kolem salátu. Tahá plevel i s kořeny. Salátu se dobře daří. O kus dál seje Jiří hrášek."

Mají dnes děti ve škole předmět "pozemky", jako jsme měli my?

2 0
možnosti
LJ

Ladislav Jílek

28. 1. 2012 12:20
Re: Mám před sebou

Já jsem poslední ročník, který se ještě učil číst podle učebnice nazývané Poupata s barevnými ilustracemi od Kvěchové. Barevně ilustrované knihy tenkrát byly vzácností.

0 0
možnosti
  • Počet článků 546
  • Celková karma 18,67
  • Průměrná čtenost 1384x
Jsem relativně zachovalý daňový poplatník, vybavený jednou manželkou, dvěma dítky, šesti křížky v baťochu na hřbetě, jakož i dvaceti nadnormativními centimetry a kilogramy; dlouholetý technik strojař; zvědavý čtenář; příležitostný pisálek a kreslíř pro radost; občasný tramp a osamocený tulák; předposlední cestující na trati Kamenický Šenov - Česká Lípa, milovník krajin všeho druhu, železnic, češtiny a srandy. O věcech veskrze železničních jsem vypotil asi tisíc obrázků, šest knížek a sbírku statí, třeba tady: http://www.zelpage.cz/?story=1&autor=7675

 

Seznam rubrik