Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Měl jste pravdu, pane strojvůdče

„Když jede parní lokomotiva, tak má člověk stát v pozoru a vzdát jí čest! A ne ji fotografovat ...“ řekl mi kdysi jeden strojvůdce. Coby bažantík jsem se tomu shovívavě pousmál a o duševní velikosti onoho muže si myslel své.

Zase jednou jsem si to v sobotu štrádoval podle jedné staré dráhy, když mé oči rozpoznaly lavičku, můj mozek vyštěkl rozkaz, mé nožstvo k lavičce poslušně nakročilo a má zadnice k ní ve finále bezohledně přitisknula džíny. Třeba pojede nějaký vlak.

Nějak nejel. Místo něj u mne stanul chlápek, s nímž jsme mohli sdílet zhruba tentýž počet letokruhů.

Pozdravil a optal se: „Fotografujete?“

„Ne. Jen sedím,“ pravil jsem pravdivě, byť nějakou fotografickou techniku bych u sebe jistě našel.

„To já jo. Pojede parní lokomotiva,“ řekl a rozbaloval fotografické nádobíčko, za které bych dal tak čtyři moje platy. Tedy - pokud by mne napřed zabili.

„Nebudu Vám překážet, když si tadyhle stoupnu?“ špitl nesměle.

„Ó nikolivěk,“ mávl jsem velkoryse rukou, „místa je tu přeci plno.“

Asi desetkrát na obrázkotvorné vymoženosti cosi zkontroloval a stanuli jsme v čekání.

Parní lokomotiva zahoukala odněkud od lesa. Hned nato za námi pod stádem pneumatik zasténal cestní štěrk a zadusala mnohohlavá fotografická smečka. Čím víc se parní lokomotiva blížila, tím neurvaleji se šotoušové rozprchli všude kolem nás, vzájemně si překážejíce. Sílící parní cval upadl v nerovný boj s praskáním větví, nervózním neandrtálským řevem a nemilosrdnými dávkami fotografických spouští. Duševně jsem se vřavě vysmekl, nenápadným pokývnutím pozdravil topiče v budce letícího oře a on se shovívavě pousmál. Svist rychlíkových vozů se smísil s rykem a dusotem neandrtálců, s boucháním dveří a škytáním startérů gumokolů kdesi za mými zády. Za deset vteřin bylo po všem, jen kolej za pešuňkem dodržovala zákony fyziky a dokud jí síly stačily, poctivě přenášela vzdalující se zvuk valení ocelových kol.

Něco tady nehrálo.

„Fotil jste vlastně?“ optal jsem se nového známého.

„Ne,“ odvětil rozpačitě, „já chtěl fotit parní vlak a ne řvoucí tlupu v oranžových vestách.“ Mírně povznesen nad věcí balil fotografické nádobíčko, za které bych dal tak čtyři moje platy. Tedy - pokud by mne napřed zabili.

"Ale jelo to hezky, že?" řekl. Pracně přetáhl popruh brašny s vercajkem přes šedivě prořídlou hlavu a dodal: „Když jede parní lokomotiva, tak má člověk stát v pozoru a vzdát jí čest! A ne ji fotografovat. Řekl mi to kdysi jeden strojvůdce. Tak se mějte dobře.“

Duševní velikost je veličina dost relativní.  

Nicméně, měl jste pravdu, pane strojvůdče. Jenom jsme nestáli v pozoru a já při kreslení dokonce nespolečensky  seděl.         

Autor: Zdeněk Šindlauer | neděle 14.4.2019 7:35 | karma článku: 30,48 | přečteno: 1646x
  • Další články autora

Zdeněk Šindlauer

Zmizet „po tramvajácku“

Zmizet „po anglicku“ umí každý, ačkoli se to na žádné škole nikdy nevyučovalo. Dokonce, pokud vím, pro tuto činnost dodnes neexistuje žádná norma, směrnice či doporučení, což nutno považovat za zázrak.

23.4.2024 v 14:00 | Karma: 18,66 | Přečteno: 436x | Diskuse| Ostatní

Zdeněk Šindlauer

Může náčelník Veliký Nanuk klepat kosu?

Ne, nemůže, poněvadž náčelník je chytrý jako liška a na výpravu zmrzlým krajem se vybaví péřovou bundou, kulichem i pletenými rukavicemi a před cestou do sebe „U piráta“ kopne jednoho lomcováka.

21.1.2024 v 7:35 | Karma: 19,01 | Přečteno: 319x | Diskuse| Ostatní

Zdeněk Šindlauer

Kterak cestičko k domovu se vineš?

Inu, panu básníku Raisovi to bylo nanejvýš jasné: „cestička k domovu známě se vine“ a „vždycky bych si na ní zpíval.“ Jenže známě se vinoucích cestiček znám plno a popěvkům jsem se na nich taky občas oddával.

29.10.2023 v 7:35 | Karma: 18,94 | Přečteno: 299x | Diskuse| Ostatní

Zdeněk Šindlauer

Revoluce v dějinách lidstva: nalezen guláš starý 800 miliónů let

Jsem pyšný na to, že před desítkami miliónů lety můj praprapra ... pradědeček vynalezl slezení ze stromu pátraje, zda potrava rostoucí a běhající po zemi je chuťově a kaloricky bohatší než lišejník a hmyzáci na stromě.

15.10.2023 v 7:35 | Karma: 17,33 | Přečteno: 345x | Diskuse| Ostatní

Zdeněk Šindlauer

To je od vás, Hujere, ten Schengen?

No, Hujer, vy jste fakt ten poslední, kdo nám tady chyběl! Už tak germáni mají slušný hokej v tom, jestli se tohle pohraniční nádražíčko u Mosely jmenuje Perl, nebo Perl (Mosel) – a teď ještě vy do toho s tím Schengenem!

27.8.2023 v 7:35 | Karma: 23,46 | Přečteno: 659x | Diskuse| Ostatní
  • Nejčtenější

Tři roky vězení. Soud Ferimu potvrdil trest za znásilnění, odvolání zamítl

22. dubna 2024,  aktualizováno  14:47

Městský soud v Praze potvrdil tříletý trest bývalému poslanci Dominiku Ferimu. Za znásilnění a...

Studentky rozrušila přednáška psycholožky, tři dívky skončily v nemocnici

25. dubna 2024  12:40,  aktualizováno  14:38

Na kutnohorské střední škole zasahovali záchranáři kvůli skupině rozrušených studentek. Dívky...

Takhle se mě dotýkal jen gynekolog. Fanynky PSG si stěžují na obtěžování

21. dubna 2024  16:37

Mnoho žen si po úterním fotbalovém utkání mezi PSG a Barcelonou postěžovalo na obtěžování ze strany...

Školu neznaly, myly se v potoce. Živořící děti v Hluboké vysvobodili až strážníci

22. dubna 2024  10:27

Otřesný případ odhalili strážníci z Hluboké nad Vltavou na Českobudějovicku. Při jedné z kontrol...

Prezident Petr Pavel se zranil v obličeji při střelbě ve zbrojovce

19. dubna 2024  15:44

Prezident Petr Pavel se při střelbě na střelnici v uherskobrodské České zbrojovce, kam zavítal...

Danko dostal za nabouraný semafor pokutu a zákaz řízení. A šel zametat

26. dubna 2024,  aktualizováno  15:10

Předseda Slovenské národní strany (SNS) Andrej Danko oznámil, že dostal pokutu 900 eur (zhruba 22...

Policie navrhla obžalovat za podvod dva rusínské aktivisty s vazbami na Zemana

26. dubna 2024  15:05

Policie navrhla obžalovat dva proputinovské rusínské aktivisty Mychajla Ťaska a Vasyla Džuhana z...

Nejdřív spor o Green Deal. Sliby politiků pak převrátila umělá inteligence

26. dubna 2024  5:42,  aktualizováno 

Tématu Green Dealu a jeho možné revize se věnovali kandidáti pro volby do Evropského parlamentu v...

Velitelé jsou svině, moji rotu zničili. Ukrajinci hasí průlom v Donbasu

26. dubna 2024  14:54

Premium Zatímco Rusové rozšiřují průnik kolem strategicky položeného městečka Očeretyne, Ukrajinci řeší,...

Nespí vaše dítě? Přečtěte si, jak nespavost vyřešit
Nespí vaše dítě? Přečtěte si, jak nespavost vyřešit

Nespavost a problémy se spánkem se v různé míře objevují až u 30 % dětí. Mohou se projevovat častým buzením, problémy s usínáním, brzkým vstáváním...

  • Počet článků 546
  • Celková karma 18,66
  • Průměrná čtenost 1384x
Jsem relativně zachovalý daňový poplatník, vybavený jednou manželkou, dvěma dítky, šesti křížky v baťochu na hřbetě, jakož i dvaceti nadnormativními centimetry a kilogramy; dlouholetý technik strojař; zvědavý čtenář; příležitostný pisálek a kreslíř pro radost; občasný tramp a osamocený tulák; předposlední cestující na trati Kamenický Šenov - Česká Lípa, milovník krajin všeho druhu, železnic, češtiny a srandy. O věcech veskrze železničních jsem vypotil asi tisíc obrázků, šest knížek a sbírku statí, třeba tady: http://www.zelpage.cz/?story=1&autor=7675

 

Seznam rubrik