Dráha prasečího ocásku
Mají to ale dráhy kolikrát prazvláštní osudy ... tuhle velkovévodskou bádenskou postavili pro případ války s Francií, a aby po ní mohly od Dunaje k Rýnu a naopak supět těžké vojenské transporty, nesměli páni projektanti ani zašilhat po sklonech větších než 10 promile. V tom, co z toho vzniklo, se na mapě vyzná jen znalec. Pokud jím jste, pohleďte zde:
Kdo to nedal, nemusí truchlit. Ale ty prasečí ocásky tam přeci musí vidět každý, i kdyby nechtěl! Nuže, pojďme a pohleďme na ty ocásky in natura.
Začneme předpisově poblíž levého dolního rohu, ve stanici Grimmelshofen. Vlaky pojedou až v květnu, zatím tedy můžou na trať vyrazit pěšáci. Pro jistotu se ještě ohlédněme - vše v rychtyku; oba „klacky“ jsou na stůj. Nikdo nás zezadu nenabere, až budeme pochodovat tím předepsaným jednoprocentním stoupáním..
A hned jsme na prvním prasečím ocásku. Že vidíte jen roští a žádný ocásek? No počkejte, to musíte systematicky: prostě půjdeme tratí vpravo dole a po hodině se zjevíme na trati vlevo nahoře. Pokud ale neoplýváme baterkou a nehodláme se přizabít ve tmě spirálového Großer Stockhalde tunelu, můžeme to vzít zkratkou roštím tradá nahoru. Tak, už je ten ocásek jasný?
Po mostě ve Fützenu taky raději nechoďme. Hlavní nosníky sice bez mrknutí oka unesou dvěstětunovou parní mašinu, ale co kdyby letitá prkýnka na pěší servisní lávce váhu naší osobnosti nějak nepobrala? Můžeme se aspoň pokochat čistou kamenickou prací a nikdy nepostavenou druhou kolejí
Vlaku to bývá celkem jedno, ale zkuste dvacet kilometrů na železných pražcích jít po svejch. Kupodivu nebudete vysíleni fyzicky, ale duševně. Musíte totiž být ve střehu, kam šlapete, pročež furt zíráte na ty zpropadené pražce. Ale aspoň vám docvakne, že ten pražec, co roku 1900 firma bratří Stummových vyválcovala, slouží už docela dlouho, že.
Samozřejmě záhodno jest zastávky činiti a porozhlížeti se vůkol anebo i vzhůru. Války neválky, modernizace nemodernizace, tenhle železný nadjezd nad tratí zvolna dovršuje třináctý křížek a jeho staré dobré k. k. grhzgl. bad. zábradlí je v báječné kondici.
Telefonní sloupy asi tak l. p. 1930, pražce 1922 až 1938, kolejnice 1958, návěstidlo 1934, jen štěrk to na sobě napsáno nemá ... nuže, i opotřebovaní daňoví poplatníci se zde mohou cítit celkem ambiciózními mládežnickými kádry.
Až nám pražce po čtyři hodiny budou hlídat krok 70 cm, začneme blouznit. Krajkoví mostu pod lesem se nám jako fata morgana zrcadlí na dosah. Jenže my k železnému přeludu půjdeme po kolejích ještě tři a půl kilometru včetně piva v hospodě v Empfenhofenu.
Provoz zde nepatří k nejhustším. Aby signalista v Empfenhofenu během služby příliš nedegeneroval, použila dráha pro jeho stanovště typový výkres XVI 2.4b „návěstní útulek s posedem, výhledem a výstřelem“.
V Empfenhofenu se výpravčím muselo fajn sloužit. Když se rozezvučel železný Biesenbach Viadukt stodvacet metrů od bahnhofu, znamenalo to, že vlak od Blumbergu má tak pět minut na projetí vlásenky kolem vsi a že ještě je čas na jedno cigárko, než hytlák stane před dopravní kanceláří.
Na nádraží je to co by kamenem dohodil (i když .... 264 m), my ovšem na most nevkročíme, dbajíce tabulky od pana starosty Empfenhofenu, který už měl tak akorát mostních turistů, kteříž metodami plivání, močení, vrhání mincí, matic a šutrů ustavičně měřili, jak je most vysoký.
Rozhořčení obecenstva dole ve vsi chápu, protože i méně hodnotná mince po 34 metrech volného pádu zazpívá na vesnické kebuli pěkné forte furioso. Zato se ale vesničané právem mohou chlubit, že bydlí pod mostem.
Drážní šílenství, aneb trať v kopcích musí ZA KAŽDOU CENU udržet největší stoupání 10,1 promile čili 10 metrů výšky na 980 m délky. Kdo správně vypozoruje, kudy, jak a kdy jeden a týž vlak pojede, dostane prasečí ocásek obzvláště vypečený.
Během prozkoumávání skoro 130 let starých opěrných kloubů pilířů 264 m dlouhého a 645 tun těžkého ocelového mostu mně jímala hrůza při pomyšlení, v jaké kvalitě by něco podobného stvořily „osvědčené“ stavební firmy z dnešních českých dálnic a koridorů.
Kolik tratí je na obrázku? Samozřejmě, že jedna. Její most nad Empfenhofenem už známe, teď jsme vysupěli kousek nad něj. Pěšák na cestu od mostu přes pole potřebuje tak minutu a půl, ovšem než se sem dohrabe vlak, opíše skoro dva kilometry dlouhou smyčku.
Pro sichr ještě jednou a okatěji. Až rozum zůstává stát, kolik měřičského umu a nelidské dřiny naši předkové obětovali k dosažení tak titěrného výsledku – aby trať vystoupala o mizerných dvacet metrů.
Když se počasí zadaří, jsou z vlaků vznášejících se girlandovým krajkovím vidět Alpy. Méně náročnému obecenstvu k pokochání postačí pětadvacetimetrový nadhled nad přilehlými prasečími ocásky.
Představte si, že chlapi nýtují, montují a s opičí hbitostí šplhají po lešení na stavbě viaduktu Biesenbach, načež se staveništěm motá individuum ducha mdlého a blektá cosi o romantické kráse úhelníkových nosníků a prutových soustav. No - vy byste ho taky něčím přetáhli.
Jsme u tunelu Buchberg, 24,5 kilometru od počátku putování a výškově jsme si polepšili o pouhých 215 metrů. Čili máme za sebou průměrné stoupání 8,78 promile neboli 8,78 metru na kilometr chůze. Mělo kdysi vůbec cenu pachtit se s takovou tratí? No jo, ale po takovém sklonu trochu lepší parní nákladní lokomotiva odtáhla nejen těžký vojenský transport, ale s ním také celé nádraží i s příborníkem paní přednostové.
Pojistnou událost "hodil tlamu ve spirálovém tunelu" by pojišťovák asi nerozdejchal a proto bez baterky do tunelů nelezeme. Nanejvýš dojdeme na hranici černého království a ticha. Jen vodní kapky kdesi v temnotě neúnavně ukapávají z klenby a zakládají stalagmit na kolejovém svršku. Po deseti minutách se oči přizpůsobí a tělesná schránka signalizuje do mozku, že je kosa jak cyp. Vlak pojede až za čtrnáct dní, ale protože lidstvo hodně vyměklo, tak s půllitrem čaje, krajícem chleba a atrapou švarcvaldské šunky v tunelu dlouho nepřežije. Šupito presto pronto na sluníčko!
25,4 km dlouhou trať mezi stanicemi Weizen a Blumberg-Zollhaus (jejichž vzdušná vzdálenost je pouhých 9,8 km) otevřely Velkovévodské bádenské státní dráhy roku 1890 a díky přemohutně pokroucené trase je zvána „Schweineschwanzbahn“ nebo pěkně pološvábsky „Sauschwänzlebahn“, což by se do češtiny dalo přeložit jako „Dráha prasečího ocásku“. Od roku 1977 už je na ní jen sezónní muzejní provoz. Od roku 2014 je Historickou památkou německého inženýrsko-architektonického umění.
Patron "Dráhy prasečího ocásku" a jeho Hauptquartier na vozejčku v nádraží Blumberg.
Fšecky obrázky jsou moje.
Zdeněk Šindlauer
Zmizet „po tramvajácku“
Zmizet „po anglicku“ umí každý, ačkoli se to na žádné škole nikdy nevyučovalo. Dokonce, pokud vím, pro tuto činnost dodnes neexistuje žádná norma, směrnice či doporučení, což nutno považovat za zázrak.
Zdeněk Šindlauer
Může náčelník Veliký Nanuk klepat kosu?
Ne, nemůže, poněvadž náčelník je chytrý jako liška a na výpravu zmrzlým krajem se vybaví péřovou bundou, kulichem i pletenými rukavicemi a před cestou do sebe „U piráta“ kopne jednoho lomcováka.
Zdeněk Šindlauer
Kterak cestičko k domovu se vineš?
Inu, panu básníku Raisovi to bylo nanejvýš jasné: „cestička k domovu známě se vine“ a „vždycky bych si na ní zpíval.“ Jenže známě se vinoucích cestiček znám plno a popěvkům jsem se na nich taky občas oddával.
Zdeněk Šindlauer
Revoluce v dějinách lidstva: nalezen guláš starý 800 miliónů let
Jsem pyšný na to, že před desítkami miliónů lety můj praprapra ... pradědeček vynalezl slezení ze stromu pátraje, zda potrava rostoucí a běhající po zemi je chuťově a kaloricky bohatší než lišejník a hmyzáci na stromě.
Zdeněk Šindlauer
To je od vás, Hujere, ten Schengen?
No, Hujer, vy jste fakt ten poslední, kdo nám tady chyběl! Už tak germáni mají slušný hokej v tom, jestli se tohle pohraniční nádražíčko u Mosely jmenuje Perl, nebo Perl (Mosel) – a teď ještě vy do toho s tím Schengenem!
Další články autora |
Tři roky vězení. Soud Ferimu potvrdil trest za znásilnění, odvolání zamítl
Městský soud v Praze potvrdil tříletý trest bývalému poslanci Dominiku Ferimu. Za znásilnění a...
Moderní lichváři připravují o bydlení dlužníky i jejich příbuzné. Trik je snadný
Premium Potřebujete rychle peníze, pár set tisíc korun a ta nabídka zní lákavě: do 24 hodin máte peníze na...
Studentky rozrušila přednáška psycholožky, tři dívky skončily v nemocnici
Na kutnohorské střední škole zasahovali záchranáři kvůli skupině rozrušených studentek. Dívky...
Takhle se mě dotýkal jen gynekolog. Fanynky PSG si stěžují na obtěžování
Mnoho žen si po úterním fotbalovém utkání mezi PSG a Barcelonou postěžovalo na obtěžování ze strany...
Školu neznaly, myly se v potoce. Živořící děti v Hluboké vysvobodili až strážníci
Otřesný případ odhalili strážníci z Hluboké nad Vltavou na Českobudějovicku. Při jedné z kontrol...
Lidovci navrhli zvýšit slevy na dani na děti, stát to má přes 8 miliard ročně
Zvýšení slev na dani na děti navrhuje KDU-ČSL a hodlá to prosazovat v jednáních s koaličními...
Prezident má absolutní imunitu. Trump zaměstnal Nejvyšší soud, věří v průtahy
Většina členů amerického Nejvyššího soudu se ve čtvrtek zdála být skeptická k argumentu...
Zatkněte propalestinské levicové fašisty, vyzývá demokratický kongresman
Demokratický kongresman Adam Smith označil propalestinské demonstranty za „levicové fašisty“ a...
Pád zhýralého náměstka otřásl Moskvou. Pod Šojguem se houpe židle
Premium Ruskou politickou scénu rozvířil největší korupční skandál od začátku války. Zatčení náměstka...
Slož puzzle a vyhraj jedinečné dárky od značky BEBELO
Každý den po celý tento týden můžete vyhrávat jedinečné dárky od značky BEBELO.
- Počet článků 546
- Celková karma 18,45
- Průměrná čtenost 1384x