Jako první křižovatkou projede ... lokomotiva
Že je to makačka na bednu? No, asi jo. Třeba v Moskvě ale takovou křižovatku řeší celkem prostě: jako první jí projede auto, které je nejsilnější.
Znám křižovatku, do které i to nejsilnější auto vjíždí sotva třicítkou. I jinde tak sebevědomí kamioňáci tady bojácně přibržďují. Jejich čtyřicetitunový dýzlák tady vypadá jako umělohmotná tatrovka na pískovišti, poněvadž do té křižovatky se ke všemu tomu rumrajku připletlo něco ještě mnohem, mnohem většího. Taková běžná, čtyřiadvacetimetrová, stopadesátitunová parní lokomotiva.
Čtyři značky „přechod pro chodce“ versus jedna parní lokomotiva. Tipněte si, kam při průjezdu křižovatkou čumějí šoféři. No jasně, lokomotiva je ženského rodu. Chudáci chodci na čtyřikrát označeném přechodu (ta čtvrtá značka se mi zprava na obrázek nevešla. Kdo nevěří, ať tam běží).
Ptal jsem se jednou, kam na téhle křižovatce koukají paní řidičky. A jedna mi udiveně odvětila: „no přeci – před sebe!“ Můj věcný dotaz, zda nevadí, že je na křižovatce taky čtyřiadvacet metrů dlouhá lokomotiva, odpálkovala „moskevskou" logikou: „no jo - ale na křižovatce mají přednost auta“.
Už jste před nějakou technickou školou viděli k soklu přišroubovanou destičku 3 x 5 centimetrů s chuchvalcem plošných spojů a bludištěm všelijakého mikroharampádí? Ne? Inu, asi to nebude ta opravdová technika. Na rozdíl od té příšerné popelnice před mašinou ...
Do poslední kapičky setřít všechen olej z nablýskaných pravítek křižáků a kluzných pouzder ojničních čepů, vyrvat a někam zašantročit jemné předivo mosazných trubiček mazacích lisů a přestříkat to všechno jedním vrzem červenou barvou – to ovšem rovněž není technika, to je zvěrstvo.
Když lokomotivu 03 188 u Schwartzkopffa v Berlíně roku 1935 vyrobili, o křižovatku v Kirchheimu se tak půl na půl dělila auta a koně. Když křižovatku roku 1956 poprvé vyasfaltovali, lokomotiva s dvoumetrovými koly se mezi Ulmem a Ludwigshafenem denně proháněla rychlostmi, jimž se u nás dnes kromě koridorů ještě nejezdí. Když ji dráha v prosinci 1969 jako neperspektivní vyřadila, kolem křižovatky v Kirchheimu ještě ani nebyly chodníky.
No dobře, ale kdy tedy ta lokomotiva projede křižovatkou jako první? Tehdy, až na technické škole u křižovatky nebude ani jeden technik, který by tušil, k čemu taková parní lokomotiva byla dobrá. Tehdy, až na radnici nebude nikdo, kdo by ostatním vysvětlil, za co té parní lokomotivě na pomníku mohou lidé poděkovat. Tehdy ona křižovatkou pojede bůh ví kam, ale rozhodně pojede jako první a jediná. Jako královna pojede křižovatkou naložena na podvalníku a všichni ostatní čekající účastníci křižovatkového provozu budou na to monstrum zlobně zahlížet a budou prsty netrpělivě bubnovat o volant.
I když – budou v té době ještě k něčemu dobré volanty? Budou v té době ještě k něčemu dobrá auta? To je makačka na bednu, viďte?
Fšecky obrázky jsou moje.
Zdeněk Šindlauer
Zmizet „po tramvajácku“
Zmizet „po anglicku“ umí každý, ačkoli se to na žádné škole nikdy nevyučovalo. Dokonce, pokud vím, pro tuto činnost dodnes neexistuje žádná norma, směrnice či doporučení, což nutno považovat za zázrak.
Zdeněk Šindlauer
Může náčelník Veliký Nanuk klepat kosu?
Ne, nemůže, poněvadž náčelník je chytrý jako liška a na výpravu zmrzlým krajem se vybaví péřovou bundou, kulichem i pletenými rukavicemi a před cestou do sebe „U piráta“ kopne jednoho lomcováka.
Zdeněk Šindlauer
Kterak cestičko k domovu se vineš?
Inu, panu básníku Raisovi to bylo nanejvýš jasné: „cestička k domovu známě se vine“ a „vždycky bych si na ní zpíval.“ Jenže známě se vinoucích cestiček znám plno a popěvkům jsem se na nich taky občas oddával.
Zdeněk Šindlauer
Revoluce v dějinách lidstva: nalezen guláš starý 800 miliónů let
Jsem pyšný na to, že před desítkami miliónů lety můj praprapra ... pradědeček vynalezl slezení ze stromu pátraje, zda potrava rostoucí a běhající po zemi je chuťově a kaloricky bohatší než lišejník a hmyzáci na stromě.
Zdeněk Šindlauer
To je od vás, Hujere, ten Schengen?
No, Hujer, vy jste fakt ten poslední, kdo nám tady chyběl! Už tak germáni mají slušný hokej v tom, jestli se tohle pohraniční nádražíčko u Mosely jmenuje Perl, nebo Perl (Mosel) – a teď ještě vy do toho s tím Schengenem!
Další články autora |
Tři roky vězení. Soud Ferimu potvrdil trest za znásilnění, odvolání zamítl
Městský soud v Praze potvrdil tříletý trest bývalému poslanci Dominiku Ferimu. Za znásilnění a...
Studentky rozrušila přednáška psycholožky, tři dívky skončily v nemocnici
Na kutnohorské střední škole zasahovali záchranáři kvůli skupině rozrušených studentek. Dívky...
Takhle se mě dotýkal jen gynekolog. Fanynky PSG si stěžují na obtěžování
Mnoho žen si po úterním fotbalovém utkání mezi PSG a Barcelonou postěžovalo na obtěžování ze strany...
Školu neznaly, myly se v potoce. Živořící děti v Hluboké vysvobodili až strážníci
Otřesný případ odhalili strážníci z Hluboké nad Vltavou na Českobudějovicku. Při jedné z kontrol...
Prezident Petr Pavel se zranil v obličeji při střelbě ve zbrojovce
Prezident Petr Pavel se při střelbě na střelnici v uherskobrodské České zbrojovce, kam zavítal...
Nejdřív spor o Green Deal. Sliby politiků pak převrátila umělá inteligence
Tématu Green Dealu a jeho možné revize, se věnovali kandidáti pro volby do Evropského parlamentu v...
USA a Čína musí být partnery, řekl Si. Blinken mu vyčetl podporu Ruska
Ve vztazích mezi Čínou a Spojenými státy zůstává mnoho problémů. Musí ale být spíše partnery než...
KOMENTÁŘ: Byrokracie s vízy? Přitvrdíme. Jak Česko zařízlo studenty z ciziny
Premium Nenápadná úřední klička zásadně zkomplikovala život zahraničních studentů v Česku. Stát ještě...
Podvodník prodával falešné vstupenky na koncerty i sport, naletělo mu 500 lidí
Falešné vstupenky na kulturní a sportovní akce nabízel na internetu muž z Uherskohradišťska, který...
Pronájem ordinace lékaře
Lidická, Havířov - Šumbark, okres Karviná
10 000 Kč/měsíc
- Počet článků 546
- Celková karma 18,66
- Průměrná čtenost 1384x