Zdeněk Šindlauer

Kolik máte dětí? Uveďte zvlášť chlapce / dívky / jiné

19. 02. 2017 7:35:00
Právě takhle to bylo v „dotazníku“, co snad někdy za Novotného vymyslel nějaký vtipálek. Tehdy jsem se tomu chlámal jak pako – a vidíte, dnes už je z těch chlapců, dívek a „jiných" hotová věda.

My zaostalí nevděčníci místo toho, abychom obdivovali vědeckou hloubku a aktuálnost, neustále si z toho děláme prču a sveřepě to vnímáme v rovině „vědeckých" diskuzí o tom, kolik andělů se vejde na špičku jehly.

A tu já, oběť technického vzdělání, vědom si toho, že jsem při promoci euforicky sliboval vědám věrnost až za hrob, jdu příkladem a našprtal jsem tento nevinný článeček. A hle: ó jaká to blaženost, že nám, humanitním neandrtálcům, konečně dostává se osvěty, wo co go. Tedy vězme, že:

pohlaví – přibližná biologická kategorie, na základě které jsou lidé tradičně děleni po narození

rod (gender) – rodová identita člověka, nezávislá na přisouzeném pohlaví a sexuální orientaci

cisgender, cis – přívlastek označující člověka, jehož rod se shoduje s tím, jak byl od narození vnímán ostatními (např. byl při narození označen za muže, vychován jako muž a cítí se být mužem)

transgender, trans, trans* – přívlastek označující člověka, jehož rod se neshoduje s tím, jak byl od narození vnímán ostatními. Hvězdičkou se označuje široké spektrum identit a respekt k různým genderovým projevům.

agender, genderfluid, non-binary, gender nonconforming... – přívlastky označující lidi, kteří se neztotožňují s kategorií muže nebo ženy (znovu platí zlaté pravidlo: řiďte se tím, jak se lidé sami identifikují)

misgendering – označování lidí nesprávným rodem (může jít o důsledek omylu, lhostejnosti, nebo záměrné snahy urazit).

Maminečko drahá, já z toho snad neusnu. To abych teď vždycky ráno prověřoval, jestli se mi přes noc nějak nepřevekslovala zoologická či biologická kategorie. Že bych případně hned po příchodu do kanclu šéfa usměrnil, aby mě neoslovoval jako doposud „vole" nýbrž třeba „transvole". A on by opáčil „hele, neřikej mi šéf, mne to uráží. Vode dneška jsem ředitelka - já jsem ten nevinný článeček četlo taky!"

No řeknu Vám - nebyla ta mezní přetvoření taženého tenkého plechu s povlakem lepší?

Autor: Zdeněk Šindlauer | karma: 31.41 | přečteno: 1033 ×
Poslední články autora